Piirteitä Koraanin aikakäsitykseen

Islam rapautuu välillä, mutta saa 100 vuoden välein Mujaddid uudistajia sekä odottaa vielä Jeshuaakin suurempaa Imaami Mahdi vaikuttajaa.

Piirteitä Koraanin aikakäsitykseen

ViestiKirjoittaja barycz » 11.05.2018 16:13

Raamattu on täynnä listoja ja luetteloita, joita voidaan ajoittaa letkoiksi vuosisata vuosisadan jälkeen tai oikeammin aioni aionin jälkeen. Koraanissa ajat ja niihin viittavat sanat esitetään hieman eri tavalla. Toki on myös joitakin muutaman sanan perinteisiä luetteloita; kuten tässä seuraavassa käy ilmi:

Suura 2 : 155 / Me tosiaan koettelemme teitä pelolla, nälällä, omaisuuden, hengen ja sadon menettämisellä, mutta julista ilosanomaa kärsivällisille, .....


* Pelko = 1700 luvun Iso viha, Pikku viha etc.
* Nälkä = 1800 luvun Nälänhätä 1860-luvulla.
* Omaisuuden = 1900 luvun Amerikan 1929 pörssiromahdus, kansojen velkaantuminen ja sodat etc.
* Hengen = 2000 luvun tulevat tapahtumat.
* Sadon = 2100 luvun tulevat tapahtumat.

Tässä näyttäisi olevan luettelo merkeistä, jotka on kirjattu Koraaniin 600-luvulla ja jotka todella tapahtuivat tai tulevat tapahtumaan sadan vuoden sykleissä 1700 - 2100 ?
Aivan varma ei voi olla onko kyse sykleistä ja siitä alkoivatko nuo syklit jo tuolloin 600-luvulla vai vasta 1700-luvulla. Mikäli syklit alkoivat jo kaukana menneisyydessä niiden voisi kuvitella olleen seuraavan kaltaisia, mutta oma historian tuntemukseni ei riitä tämän seuraavan luettelon todentamiseen:

1600-luku : Sadon menetys 1100-luku
1500-luku: Hengen menetys 1000-luku
1400-luku: Omaisuuden menetys 900-luku
1300-luku: Nälänhätä 800-luku
1200-luku: Pelko 700 - luku

Voi olla että tuo Suuran säe koskee vain viimisimpiä vuosisatoja eikä ole syklinen?
barycz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
 
Viestit: 40
Liittynyt: 10.05.2018 21:34

Re: Piirteitä Koraanin aikakäsitykseen

ViestiKirjoittaja barycz » 11.05.2018 16:28

Erään englannin kieleisen Koraanin käännöksen selkeys aikojen rakenteen kuvaajana on aivan ilmiömäinen. Sen sanat ovat kuin suoraan otetut
moniin historian kuvauksiin tai päinvastoin. The Holy Qur'an 1988 Syed V Mir Ahmed Ali.

Ei riitä, että kirjan sanat ovat historiaa kuvaavat suurien 114 - 90 osalta, vaan myös kirjan suurien asettelu on sellainen, että se osoittaa selkeästi
tarkoituksen käsittää nämä suurat myös historian aikojen rakenteen selventäjinä. Jos asettelu olisi toisenlainen niin ei olisi yhtä helppoa nähdä
historian ja suurien sanojen välistä yhteyttä. Jotta nämä asiat näkisi selkeästi pitää olla tutustunut esimerkiksi seuraaviin teoksiin:

Danielin kirja. Johanneksen Ilmestys 13. luku. Ptolemy's Commentary on St. John's Prologue jne.

Suura 112 : The Purity of Belief 2450-2940 AD
Suura 113 : The Dawn 1960-2450 AD
Suura 114 : Mankind 1470-1960 AD
Suura 109 : The Disbelievers 980-1470 AD
Suura 110 : Victory 490-980 AD
Suura 111 : The Flame 0-490 AD
Suura 106 : Custodians of the Ka'ba 0-490 BC
Suura 107 : The Neigbourly Needs 490-980 BC
Suura 108: The Abundance 980-1470 BC
Suura 103 : Time 1470-1960 BC
Suura 104 : The Slanderer 1960-2450 BC
Suura 105 : The Elephant 2450-2940 BC
Suura 101 : The Clamour 2940-3430 BC
Suura 102 : The Piling Up 3430-3920 BC
Suura 99. The Earthquake 3920-4410 BC
Suura 100. The Changers 4410-4900 BC

Pitää siis olla perehtynyt joihinkin apokryfeihin, jotta voisi nähdä yhteydet näiden suurien sanojen ja historian tapahtumien
kuvausten välillä. Ei voida sataprosenttisesti väittää, että nuo suurat liittyisivät juuri noihin aikoihin eli aioneihin, mutta
henki johdatti mieleeni selvät asiayhteydet historian ja näiden suurien sanojen välillä. Melko varmaa on ainakin se, että
monet näistä osuvat kohdalleen, vaikka kaikista ei voida mennä täysin takuuseen.
barycz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
 
Viestit: 40
Liittynyt: 10.05.2018 21:34

Re: Piirteitä Koraanin aikakäsitykseen

ViestiKirjoittaja barycz » 11.05.2018 16:42

Koraanin aikakäsitys ei ole yhtä helposti havaittavissa kuin mitä on raamatun vastaava. Tarvitaan johdatusta ja johdatuksessa tutkittuja apokryfisiä ja muita teoksia, jotta pääsisi sisäiseen varmuuteen mikä sana eli asia kuvaa minkäkin aionin eli ajan tapahtumia. Ilman johdatusta tuskin mikään käy selville, vaikka on myönnettävä, että eräät koraanin käännökset ovat loisteliaita ja kunnioitettavan selkeitä. Ne melkein puhuvat itse niitä lukiessa kertoen mistä on kysymys.

Se että vuodesta 1998 alkaen on ajat eli aionit jälleen avattu tietoisuuteemme saattaa johtaa tarpeeseen ne jälleen hämärtää. Tämä käy päinsä esimerkiksi Profeetta Eenokin kirjaa käyttämällä, jossa on erilainen aikajaotus kuin raamatussa. Samoin voidaan käyttää Barnabaan evankeliumia siihen aikojen jälleen hämärtämiseen.

Kaikenlainen ajoitus ja aikamäärien esilläpito on hyvin vaikeaa vihollisten takia, jotka eivät saisi mitään tietää Jumalan aikasuunnitelmista.
barycz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
 
Viestit: 40
Liittynyt: 10.05.2018 21:34


Paluu Islam

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron