Tälle kalliolle minä rakennan KIRKKONI

Tarkoitus on esitellä erilaisia näkökulmia messiaihin ja ehdottaa joitakin nimiä mitä rikkaimman lunastushistorian tiimoilta.

Tälle kalliolle minä rakennan KIRKKONI

ViestiKirjoittaja tapiok1 » 23.05.2018 20:28

Pelkkä Messiaan odottaminen ei ole tärkein uskonnon ilmenemisen muoto. Sillä messias on persoona, joka esiintyy ajassa vain lyhyen hetken ajan useimmiten.
Hänen pitää jonkinlainen kirkko tai oppilasketju perustaa, joiden toimintaan liittyy enemmän kuin pelkkä persoona, enemmän kuin pelkkä sana ja enemmän
kuin pelkät muistot joskus kauan sitten vaikuttaneesta messiaasta.

Toisaalta puhun turhaan uskonnoista kun tunnen vain pelkän raamatun lukemisen vaikutuksen. Uskontoihin liittyy paljon muutakin kuten sakramentit, paastot, almut, pyhiinvaellukset, aneet, luostarit, kirkkovuoden noudattaminen, omaisuudesta luopuminen, pyhän hengen vuodatus, ilmestykset, odotus jne.

Lienee ilmeistä, että sakramenteista Herran ehtoollisen mukana saa nykyisin jonkinlaisen ryhdikkään olon, elämän valon/hengen tms. Ja gnostilainen Filippuksen evankeliumi lupaa jopa sen, että jonakin päivänä tulevaisuudessa saa sen yhteydessä pyhää henkeä.

Raamattu on kirja ja kirjat koostuvat sanallisen ilmaisun tavuista ja viisaudesta ja järjestä. Kuitenkin tunteet kuten rakkaus ylittävät kehon ja mielen kapasiteetin ja läikkyvät ylitse.
Ei kukaan kykene sanallisesti ilmaisemaan tunteita ja kaikkea.
tapiok1
Työtoveri
Työtoveri

Re: Tälle kalliolle minä rakennan KIRKKONI

ViestiKirjoittaja tapiok1 » 23.05.2018 20:30

Joka uskoo raamattuun ja lukee sitä tietää totuudesta yhtä vähän kuin olisi suurimman valtameren eräällä rannikolla vaahtolautta. Koko tuo syvä ja iso valtameri olisi tutkimaton ja pimeä totuuden ulottumattomissa oleva alue. Ja vain tuo pieni vaahtolautta olisi tunnettu ja tutkittu.

Joka uskoo raamattuun ei tiedä myöskään rakkaudesta, uskollisuudesta, oikeudesta, vanhurskaudesta, kärsivällisyydestä juurikaan sen enempää. Raamattu invalidisoi melko pahoin noudattajansa. Tekee hänestä sairaaksi tekeytyvän laiskimuksen ja makeaa elämää viettävän vätyksen.

Raamatun lisäksi pitää olla sakramentit, jotka voivat vähän auttaa tilannetta. Ehtollisen veri tuo mukanaan luultavasti elämän valon / hengen ja joskus vielä ehkä pyhää henkeä.
Mutta tuo pyhä henkikin voi olla melko toimimaton ja avuton ellei siihen lisätä avuja, joita esim. II Pietarin kirjeessä luetellaan.

Kristinusko on kaikenkattavana pakettina ehkä joten kuten toimiva, mutta pelkällä raamatulla ei pitkälle pääse.
tapiok1
Työtoveri
Työtoveri

ViestiKirjoittaja tapiok1 » 23.05.2018 21:22

Uskon markkinoijat tähtäävät Jumalan valtakuntaa ja Tuhatvuotiseen valtakuntaan sekä ensimmäiseen ylösnousemukseen tai Uuteen Jerusalemiin. He toivovat, että joku pääsisi osalliseksi niistä.

Diakoniaa hoitavat pienemmät kirkot tähtäävät enemmän viimeiseen tuomioon ja kaikkien ylösnousemukseen. Siihen hetkeen kun lampaat ja pukit erotellaan toisistaan, että olisi lampaiden puolella.

Onhan tuo tähtääminen parasta ja nöyrintä diakoniaan suuntautuvana. Mutta Heenokin kirja kertoo myös paljon asioita tulevista tuomioista ja valtakunnista. Sen tuntemisen laiminlyöminen pitää meitä epätietoisina ja tietämättöminä.
tapiok1
Työtoveri
Työtoveri

ViestiKirjoittaja tapiok1 » 24.05.2018 04:49

Ehkä kristityt ovat yrittäneet toteuttaa utopiaansa, mutta erään kirkkoisän kirjoituksen perusteella päättelen, että mikään uskonto, joka toteuttaa oman utopiansa ei voi elää ja jatkaa toimintaansa vaan kumoutuu.

Aleksandriassa aikanaan kristityt päästivät vangit vapaaksi vankiloista mistä seurasi melkoinen hulina. Satoja vuosia myöhemmin islam valloitti itselleen Aleksandrian ja kristinusko lukuun ottamatta ehkä joitakin koptilaisia sammui alueella.

Profeetta Sakarja kertoo, että NE KOLME PALVELIJAA JOTKA YRITTÄVÄT TEHDÄ KRISTUKSEN SANOISTA TOTTA (ALEKSANDRIAN, JERUSALEMIN JA ANTIOKIAN PATRIARKAATIT????) LAITETTIIN POIS PAIMENEN VIRASTA. Niiden Jumalan palvelijoiden valtuudet toimia peruttiin, jotka yrittivät eniten toteuttaa kristillistä utopiaa.

Ei Jeesus ole aina pelkästään vedättänyt, vaan on myös yrittänyt, mutta monet hänen hankkeensa mm. Gnostilaisuus on tuhottu. Jos utopia toteutuu niin sen perusta kaatuu ja jokin toinen taho ottaa vallan.
tapiok1
Työtoveri
Työtoveri

ViestiKirjoittaja tapiok1 » 24.05.2018 05:04

Joskus kyse on vain siitä, että tahdotaan jumalanpalveluksen TASO JA JALOUS pitää Kullan tai Timantin tasoisena eikä anneta kultaan sekoittua epäjaloja metalleja kuten kuparia tai sinkkiä tai savea.

Itse käsitän asian näin: Baal = Apostoli Paavali. Usein menneisyyteen tihkuu tietoa siitä mikä on suurin menestyvä puolue tai uskonto tulevaisuudessa. Ja aletaan palvoa tulevaisuuden Jumalaa. Baalin palvojat olivat apostoli Paavalin työstä tietoisia edeltäkäsin Perkeleen tms. avulla.

Juutalaiset tekivät pesäeron siis Baaliin omassa ajassaan ja samalla kertaa tulevaisuuden apostoli Paavaliin. Näinhän kuningas Daavid menetteli myös islamin suhteen järjestämällä nuorten miesten miekkatanssin.

Nämä mietteet ovat vain päähäni juolahtanut mahdollisuus, jonka todennäköisyys on alle 1 prosentti. Ehkä promillen luokkaa. Ei kannata jäädä miettimään näitä tai ottaa niitä liian vakavasti. Itselleni on selvää, että on olemassa aikamatkailua opeissa ja henkilöissä.

Kun tahdotaan jumalanpalveluksessa pysyä KULTA kannassa toinen nujerretaan, joka on EPÄJALO. Eivät Baalin palvojat välttämättä olleet muuta kuin pronssia, rautaa tai savea, joka oli eksynyt jopa pronssista alemmas eräissä riiteissään. Kun Paavali opetti: KAIKKI ON SALLITTUA, MUTTA KAIKKI EI RAKENNA niin jotkut menevät äärimmäisyyksiin.

Juutalaisuus on parhaimmillaan jaloa seitsemästi puhdistettua kultaa. Baalin palvelus savea tai kuparia.
tapiok1
Työtoveri
Työtoveri

ViestiKirjoittaja tapiok1 » 24.05.2018 05:14

Ne jotka harjoittavat oikeaa palvontamuotoa Jumalaa kohtaan. Heistä apostoli Paavali sanoo heprealaiskirjeessä.

He vaeltavat vuorilla luolissa asuen, he pukeutuvat eläinten nahkoihin, heitä sahataan kahtia, heitä tapetaan ja vainotaan jne. He eivät saaneet sitä mitä heille luvatiin (merkki siitä, että ei ole kumartanut saatanaa).

Sen sijaan apostoli Paavali itse seurakuntineen kumarsi eri persoonaa kuin nuo edellämainitut sillä hänen osansa oli rikkaus, valtakunta ja loistoisa nimi pitkälle tulevaisuuteen.

Jumalan oikeat palvojat ovat painuneet historian hämärään niin, että kukaan ei heitä edes enää muista. Tämä on kohtalona uskollisilla, totuudellisilla ja oikeilla.
tapiok1
Työtoveri
Työtoveri

Paluu Messiaanisuus