Kuilu sukupolvien välillä tiedon saatavuudessa

Informaatiotulvaan suhtautuminen sekä tieteen lähestymistavat.

Kuilu sukupolvien välillä tiedon saatavuudessa

ViestiKirjoittaja barycz » 11.05.2018 12:46

Lapset ja nuoret ovat vanhempiaan korkeammin koulutettuja usein. Se aiheuttaa kitkaa. Omassa nuoruudessani ei ollut internettiä, YouTubea jne. En voinut katsella YouTubessa Intelligent Design videoita. Nykynuoret ovat niitä katselleet jo kymmenen vuoden ajan. Ei ollut myös saatavilla Internet Archiven miljoonia julkaisuja. Olen nuorten mielestä täysi ääliö siis ja barbaari, joka ei tiedä mistään mitään.

Tiedon muru eräästä ID videosta: Entsyymejä on 2000 eli saman verran kuin on maailman rakenteesta kertovia pyhiä kirjoituksia Hermeetikkojen mukaan. Onko siis jokainen pyhä kirjoitus: Entsyymi? Jokainen niistä nopeuttaa äärimmäisen hitaita kulttuurievoluution prosesseja niin nopeiksi kuin se on mahdollista.
barycz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

Re: Kuilu sukupolvien välillä tiedon saatavuudessa

ViestiKirjoittaja barycz » 11.05.2018 12:49

PIKKU KAUPUNGIN KIRJASTOT: Edes Mikkelin kokoisessa kaupungissa ei yleinen kirjasto voi tarjota kaikkien eri aihepiirien kattavaa kokoelmaa. Tapahtuu erikoistumista ja painopisteet valitaan suosien jonkin periaatteen mukaan jotakin väestöryhmää. Politiikan kirjoja voi löytyä 25 hyllymetriä; kun taas luonnontieteitä puoli hyllymetriä kutakin tiedettä.

Etsin nuorena kovin paljon tietoa, mutta juuduin lopulta parapsykologian kohdalle kirjaston hyllyssä. Muuta kuin von Dänikenin kirjoja ei ollut saatavilla.

Tampereen Yliopiston kirjastossa kävin pari kertaa ja se oli paratiisi tiedon etsijälle. Kirjat haisivatkin jo antiikkisilta. Viisaiden seurassa olisin voinut ehkä viisastua, mutta pikku kaupunki ei ole mikään kulttuurin tukipylväs kuitenkaan, vaan urheiluun panostaminen yms. vie oman osansa varoista.
barycz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja barycz » 11.05.2018 12:58

Vaikka ehkä olisikin päässyt jonkin suuren kaupungin kirjastoja mylläämään niin sekään ei vielä olisi taannut mitään. Sillä suomen kieli on melko epätieteellinen kieli, jossa on paljon lainasanoja, itse keksittyjä sanoja sekä kielen rakennekin on vähän monimutkainen. Pitää olla kielitaitoa, sanavarastoa ja jos noita omaa niin pitää kääntyä vieraskielisen kirjallisuuden puoleen. Oma sekä suomen että englannin kielen sanavarastoni on noin 8000 sanaa eli 14 vuotiaan teinin tasoa kun se älyköillä ja eliitillä pyörii molempien kielten osalta 20000-25000 sanaa. Englantia luen mielelläni, mutta yleensä on paljon sanoja joiden merkitystä en kykene edes arvaamaan. Siksi melkoinen osa teksteistä jää hämärän peittoon.
barycz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tapiok1 » 17.05.2018 10:09

Etsin Googlella englanninkielisiä runoja hakusanalla: POEMS.
Niitä löytyi muutamalta vuosisadalta muutama tusina. Helppo oli vetää johtopäätös, että eri vuosisadoilla painotettiin eri tiedon piirteitä.
Esim. jos aikoo etsiä tietoa siitä millainen Jumala on niin sitä ei löydy 1800-luvun runoista, vaan 1600-1700 lukujen runoista.
Ei riitä, että epäilee pikkukaupungin kirjaston kokoelman riittävyyttä ja painopisteitä ja siirtyy isojen yliopistokaupunkien kirjastojen
asiakkaaksi. Sen lisäksi pitää ottaa huomioon vielä eri aikakausien erityistietämys ja se, että 1970-luvulla oli tietoa eri asioista kuin
mitä 2010-luvulla. Mistä voi löytää kirjaston, jossa on 1500-luvun kirjoja ja jos ne on kirjoitettu latinan kielellä niin menee aikaa siihen,
että opettelee riittävän latinan kielen taidon. Tiedon etsimiseen liittyy haasteita, joita ei missään koulussa opeteta. Aivan kylmiltään
joutuu menemään maailmaan ilman tiedonhaun ammattimaista koulutusta tai kurssia.
tapiok1
Työtoveri
Työtoveri

ViestiKirjoittaja tapiok1 » 03.07.2018 12:49

Kerran kuulin enkelin sanovan, että hän mielellään antaisi minulle enemmän tietoa tai ehkä jopa taitoa, mutta koska pahikset minua vakoilevat menisi tuo tieto ja taito minun kauttani pahisten haltuun, joten hän ei voi enenpää sitä antaa kuin vain teelusikallisen.

Simpan laki sanoo näin: Ei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu!

Kerran enkeli sanoi minulle kun olin kuusivuotias. Et voi oppia mitään tähdellistä koko sinä aikana, jonka käyt kouluja, vasta sen jälkeen kun lopetat opiskelun valtion ylläpitämissä kouluissa voin alkaa antamaan sinulle jonkin verran tietoa ja taitoja.
tapiok1
Työtoveri
Työtoveri

Paluu Yleistä tiedosta ja tieteestä