Kaiken kokonaisuus on elävä?

Informaatiotulvaan suhtautuminen sekä tieteen lähestymistavat.

Kaiken kokonaisuus on elävä?

ViestiKirjoittaja tapiok1 » 13.11.2018 11:56

Eräs filosofian foorumin viesti kertoi, että Kokonaisuudella ei ole alkua. Vain yksittäisellä asialla voi olla alku.

Eikö tuo merkitse, että kokonaisuus on aina ELÄVÄ, ELÄMÄ ja ELOSSA oleva eikä kokonaisuus voi olla pelkkää kuollutta ainetta. Se puolestaan merkitsee, että niin kauan kuin on olemassa jokin kokonaisuus on tuo kokonaisuus elävä organismi. Eli maailmankaikkeuden lopussakin oleva säteily saattaa muodostaan elävän kokonaisuuden? Vai onko se elotonta? Riippuu kai ajasta, etäisyyksistä ja rakenteesta yms.

Kun ajatellaan multiuniversiumia, jota kuvaat niin se, että osauniversiumit syntyvät eri ajoissa merkitsee siis, että kokonaisuudella ei ole selkeää alkupistettä. Mutta jos ei ole selkeää alkupistettä tai jos kokonaisuus on haaroittunut osauniversiumeihin on kyse elävästä organismista aina?

Hieno avaus teiltä ja myös kommentit.
tapiok1
Komentaja
Komentaja

Re: Kaiken kokonaisuus on elävä?

ViestiKirjoittaja tapiok1 » 13.11.2018 12:43

Jos olen olemassa niin olen pisteessä ÄÄRETÖN / 2 eli ääretön jaettuna kahdella. Se merkitsee, että olen pisteessä, joka on äärettömän kaikkeuden puoliväli. Myös jokainen muu henkilö on tuossa samassa pisteessä: ÄÄRETÖN / 2. Mitä se merkitsee, että olemme kaikki samassa pisteessä olemassaolon kannalta? Merkitseekö se, että maailma koostuu kuorista kuin venäläinen maatuska eukko. Niin että päällämme on kuorissa aina vain uusia kaikkeuksia miljaardeja ja biljoonia.
Siinä mielessä olemme laajeneva pallo, mutta pallo, jonka sisässä on aina uusia ja uusia palloja.

Kun ajatellaan että olen pisteessä ÄÄRETÖN / 2 ja samoin olet sinä tuossa samassa pisteessä. Ja samoin on jopa Planeetta maapallo tuossa samassa pisteessä sekä Aurikokunta. Samoin on koko Linnunrata pisteessä ÄÄRETÖN / 2. Mutta onko Andromeda tuossa samassa pisteessä on vastaus on että kyllä. Myös se on äärettömän kaikkeuden puolivälissä. Jokainen piste äärettömässä kaikkeudessa on piste ÄÄERTÖN / 2. Olemme kaikki äärettömän maailmakaikkeuden puolivälissä.

Meillä kaikilla on siis yksi ja sama paikka. Mutta olemmeko myös samassa ajassa. Jos olemme eri ajassa niin se merkitsee, että että ajan ja paikan välillä oleva korrelaatio tai yhteys on tietyn lainen.
Ajan ja paikan välillä ei ole yhteyttä. Jos olemme niin olemme pääasiassa Ajassa emmekä paikassa.
Ei ole muuta paikkaa, jossa olisimme paitsi ÄÄRETÖN / 2, mutta aika on kullakin eri?
tapiok1
Komentaja
Komentaja

Paluu Yleistä tiedosta ja tieteestä