Gnostilainen käsitys vilpittömyyden lajittelusta

Noin 300 vuoden välein on tapahtunut suuri kultuurivallankumous, jossa kristinusko on usein ollut keskiössä. Mutta painopiste lienee muuttumassa Euroopasta itään päin.

Gnostilainen käsitys vilpittömyyden lajittelusta

ViestiKirjoittaja tapiok1 » 23.05.2018 19:46

Eräs pieni pätkä Gnostilaista tekstiä saattoi mieleeni usein ajatuksia eri uskontojen totuuden, vilpittömyyden ja rehellisyyden tasot.
Sehän on vain pieni gnostilainen huomio, mutta sitä yhä tänä päivänä ja varsinkin seuraavana 500 vuotisaikana käsitellään melko
perusteellisesti mikäli on totta Krishna tietoisuuden tulevaisuuden visiot.

Gnostilaiset ovat mielestäni luokitelleet eri uskontoja totuuden ja vilpittömyyden kannalta:

5. Kristinusko - Pronssia : Tämä uskonto kieltää ja torjuu monia totuuteen kuuluvia negatiivisia asioita ympärillään olevasta luonnosta ja itsestään. Se ei pysy totuudessa, jos se on negatiivista, vaan elää toiveajattelun ja utopistisen hurmion varassa.

4. Islam - Hopeaa: Tämä uskonto ei torju yhtä paljon maailman ja elämän raadollisuutta, mutta omaa olemustaan kohtaan se ei siedä kritiikkiä. Yhä siis vilpillinen.

3. Juutalaisuus - Kultaa: Tämä uskonto torjuu ulkopuolisen maailman hyvyyden ja jopa olemassaolon oikeutuksen, mutta on samalla jonkin verran totuudellinen itseään kohtaan. Ei paljoa islamia parempi, mutta sietää itseanalyysia omasta pahuudestaan ehkä paremmin.

2. Hindulaisuus - Timantti: Tämä uskonto kertoo avoimesti jumaliensa lemmenseikkailuista ja muusta heihin liittyvistä paheista. Realistinen jumalnäkemys , mutta ei ota kantaa lainkaan oman kulttuurinsa mahdollisiin heikkouksiin.

1. Antiikin filosofia ja nykytiede - Platina: On aikojen saatossa oppinut mätäpaiseitakin puhkomaan eikä pelkää tarttua mihinkään ongelmaan rehellisesti ja totuudellisesti.

Torjunta epämiellyttävien asioiden on totuuden vastaista ja uskonnot torjuvat yhtä paljon kuin me yksilötkin.
tapiok1
Työtoveri
Työtoveri

Re: Gnostilainen käsitys vilpittömyyden lajittelusta

ViestiKirjoittaja tapiok1 » 23.05.2018 20:20

Niin Galatalaiskirje ja tohtori Lutherin Iso Katekismus lienevät aivan riittävät monilta osiltaan. Mutta jopa Luther katsoi asiakseen kirjoittaa SELITYSTEOKSIA eräisiin kirjeisiin. Ikään kuin niitä ei ymmärtää voisi ilman selitystä; eikä voikkaan.
Minulle Gnostilainen Filippuksen evankeliumi on teos, joka selittää monia raamatun kirjoituksia ja kohtia. Sisältää profetiaa ja tietoa nykyajasta.
Ilman sitä kukaan tuskin kykenee MINUA henkilökohtaisesti saamaan ymmärrykseen kirjoitusten suhteen.
Kaikki Jumalan hengestä syntyneet kirjoitukset ovat hyödyllisiä opettamiseen, nuhtelemiseen, kurittamiseen jne.

En ymmärtäisi monia Paavalin sanapareja: Uusi luomus, Kristuksen mieli jne. vaan ne jäisivät minulle täysin hämärän peittoon ilman gnostilaisia kirjoituksia. Näen profetaalisen järjestyksen asioille ja tulen kärsivälliseksi sekä jaksan odottaa profetioiden toteutumista.
tapiok1
Työtoveri
Työtoveri

ViestiKirjoittaja tapiok1 » 23.05.2018 20:40

En mä tiedä mutta mulle ei toi raamattu yksin enää riitä, vaikka se nykyisin on joka lukukerralla hyvin pakattua ja tuhtia sisältöä täynnä ja jopa uusia näkökulmia löytyy joka lukukerralla. Kaipaan enemmän tietoa ja lohtua. Sitä saa mm. gnostilaisista teksteistä.

Enpä tietäsi ilman Filippuksen evankeliumia ja muita gnostilaisia evankeliumeja tulevasta ja nykyisyydestä paljoakaan. En tietäisi että Kun 2450 jKr - 2940 jKr kaikkein pyhin voidellaan saattaa ehkä juuri tuolloin olla niin, että Ehtollisella jaettavassa veressä saavat kaikki pyhää henkeä.

Kyllähän siinä veressä jo nykyisin saa jonkin hengen lahjan mutta itselläni se kestää vain kolme päivää eli tiistaihin asti. Tuleeko joskus sellainen Iankaikkisen elämän henki tai valo ehtoollisveressä, joka kestää enemmän kuin vain kolme päivää.? Luulen nimittäin vaikka en tiedä, että elämän valo on se minkä saa eli eettinen selkäranka ja eettinen periaate.

Tarvitsen sitä mitä olen etsinyt, rukoillut ja kaivannut koko elämäni ajan eli TIETOA. Ja saan sitä monista eri kirjoista nykyisin. Joku toinen etsii tiedon asemesta totuutta, viisautta, rakkautta, ymmärrystä, lohdutusta, parantajaa, ikuisuutta, profetian lahjaa tms. Itseäni on aina kiehtonut tieto.
tapiok1
Työtoveri
Työtoveri

ViestiKirjoittaja tapiok1 » 24.05.2018 04:13

Ihminen epäilemättä on viisas, mutta ei viisain. Jeshua sanoi, että Intialaiset ovat parhaita ihmisistä. Intiassa on Ahimsa periaate ja he pyrkivät välttämään jopa eläinten tappamista. Viisaudessa Ihminen ei kuitenkaan ole ykkönen. Sillä:

1. Antiikin filosofia ja Nykytiede = Platina
2. Intian tiedeuskonto = Timantti
3. Juutalaisuus = Kulta
4. Islam = Hopea
5. Kristinusko = Pronssi

Kiinalaiset kuulunevat tuohon Antiikin filosofia ja Nykytiede piiriin sillä Upanisadien perusteella päättelen heidän ÄO:sa olevan joissakin tapauksissa noin 200.

Jostakin syystä ihminen ei pääse viisaudessa Timanttia korkeammalle. Voidaan siis myös sanoa , että ihminen ei ole viisas, jos nimittäin pelkkä platina luetaan viisaudeksi.
tapiok1
Työtoveri
Työtoveri

Paluu Kristinusko